- Koncentracja informacji wewnątrz firmowych stron i specyficznych narzędzi dostępnych tylko na tych stronach danego serwisu, a czasem jeszcze tylko dla niektórych użytkowników.
- Rozpraszanie informacji na stronach i narzędziach prezentacyjnych różnych zewnętrznych serwisów (np. typu YouTube), z możliwością załączania tych informacji do blogów itp.
Można by zadać pytanie, która z tych strategii wygra? Odpowiedzi można by poszukać w jakichś modelach matematycznych opisujących gry systemów przy przewadze koncentracji lub rozpraszania, przy zadanych warunkach brzegowych dla badanej firmy. Może kiedyś natrafię na coś takiego. A tymczasem można obserwować, która firma (Microsoft-Google) zdobędzie większy rynek, choć może gdy będą mocno konkurowały -upodobnią się do siebie, ale i wtedy ciekawe będzie, które sektory podlegają koncentracji, a które rozpraszaniu.
Po zainstalowaniu narzędzi zbierających automatycznie dane na moim blogu zauważam pewne tendencje otwartych wcześniej polskich portali w kierunku koncentracji udostępniania informacji. Ciekawe na ile trwała i powszechna to będzie tendencja. A z drugiej strony otwierają się zamknięte dotąd serwisy amerykańskie. Sądzę jednak, że w dalszej perspektywie należy oczekiwać większej otwartości wszystkich serwisów, przy pewnej komercjalizacji części przekazu informacyjnego, jak to opisywałem w poprzednim poście.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz